ים המלח – קם לתחייה ים המלח

ים המלח – קם לתחייה ים המלח

Posted On: מרץ 13, 2011
Posted In: , , , ,
Comments: No Responses

סיום תואר ראשון אדריכלות
עבודת גמר משותפת לרוני בורג, עדי מרק ואוהד מיוחס
חכו כמה רגעים והספר יעלה בנתיים צפו בסרט, למטה מצורף טקסט המתמצת את הנושא.

 

 

קם לתחייה ים המוות – מפעלי תיירות בים המלח

רוני בורג, עדי מרק, אוהד מיוחס

פרוייקט גמר, בצלאל המחלקה לאדריכלות, מנחים: אדר' יהושע גוטמן, אדר' ליאת מילר

 

בארבעים השנים האחרונות מתגלגלת סוגיית הצפת איזורי המלונות הנמצאים לחופי בריכות האידוי שבדרום ים המלח בין עשרות גופים וועדות ממשלתיות. מחלוקות בלתי פוסקות בין הגופים השונים בדבר אחריות לכישלונות העבר עיכבו את מציאת פתרונות הקבע לסוגיה התכנונית הבוערת והמורכבת. בימים אלה מוגשות הצעות לפתרונות קבע בהם ידונו משרדי הממשלה השונים במטרה להתחיל בפעולות מידיות להצלת מלונות ים המלח – מאתרי התיירות הפופולאריים במדינה.

 

פרוייקט גמר תקדימי שנעשה במסגרת "סטודיו מבנים מורכבים" במחלקה לאדריכלות בבצלאל, בהנחיית אדר' יהושע גוטמן ואדר' ליאת מילר, בחן את הפתרונות המוצעים בזמן אמת, ולאחר מחקר שנתי מקיף ומעמיק, בחר להציב חלופה תכנונית ממשית ברוח הזמן לאיזורי התיירות המוצפים. העבודה על הפרוייקט באקדמיה נעשתה במקביל לפעולות "החברה הממשלתית להגנות ים המלח" וכללה התייחסות רצינית ומפוכחת להיבטים התכנוניים השונים. כוחו של הפרוייקט הוא ביכולתו לפעול כמתווך ולבחון את האיזור באופן מציאותי אך ללא כניעה ללחצים ואילוצים, ועל כן הוא מאפשר תפיסה ייחודית, ואולי אף מהפכנית של המרחב.

 

הפרוייקט נשען על ההבנה כי על מנת למצוא פתרון קבע בר-קיימא לאגן ים המלח כולו יש להתייחס באופן שוויוני לגורמי התיירות והמלונאות באיזור וכן להביא בחשבון את הצרכים התעשייתיים של מפעלי ים המלח הפועלים באיזור, ולאפשר הן לתיירות והן לתעשייה תנאים אופטימליים להתפתחות תוך רגישות ומודעות סביבתית ללא האילוצים, המגבלות והפתרונות הרגעיים המוצעים כיום.

 

פתרון הקבע לסוגיית ההצפה שהציעו הסטודנטים בפרוייקט הוא למעשה מיזוג בין תכונותיהן הגמישות של בריכות האידוי של מפעלי ים המלח לבין צרכי התיירות המתפתחים באתר. לשם כך הם הציעו לתכנן בריכת אידוי נוספת, בלשון היבשה המפרידה בין האגן הצפוני לדרומי של ים המלח, מצפון לאיזור המלונות הקיים כיום.

 

הפרוייקט מציע  תכנון מחודש של איזור תעשייתי-תיירותי בים המלח שיפעל בתיאום מלא בין הגורמים ויכלול מענה תשתיתי יציב וארוך טווח הן לתיירות והן לתעשייה. האתר כולו ששטחו כ-16 קמ"ר תוכנן כפארק נופש ייחודי בעולם העושה שימוש בתכונותיו הבלעדיות של ים המלח ובקרבה לשמורות ואתרי הטבע באופן המאפשר שהות מגוונת וארוכת טווח. בין השאר הציעו הסטודנטים שימוש ביחידות מודולריות הניתנות להתאמה ולשינוי כך שניתן יהיה להתאים את הפארק לשינויים עתידיים במפלס המים. בנוסף הציע הפרוייקט שימוש במלח, תוצר הלוואי של התהליך התעשייתי, כאלמנט נופי – טופוגרפי  המשלב תכונות קונסטרוקטיביות ואסטטיות.